אני רוצה להכיר לכן, מעט מקרוב הפעם, את החומר החשוב ביותר
במלאכת הצביעה הטבעית וכמובן חבר טוב ונאמן במלאכת ההדפס הבוטני. 
נא להכיר: הטאנין (בעברית) Tannin (באנגלית) 
הטאנין נמצא בעלים, ניצנים, זרעים, שורשים, ורקמות גזע.
המדענים אומרים עליו שהוא ׳פוליפנול׳.
אותי אישית השפה המדעית תמיד מבלבלבת, 
אז פשוט אגיד לכן שמה שמייחד את הטאנין הוא יכולתו להיקשר לחלבונים ולגרום לשינוי במבנה המרחבי שלהם.
צמחים שונים מייצרים טאנין ברקמות הקשות שלהם (כדוגמת קליפת הפירות),
ישנם עצים המייצרים טאנין בעת פגיעה ברקמותיהם, כאמצעי הגנה מפני בעלי חיים.
הדוגמה הטובה והמוכרת ביותר הם העפצים המתפתחים על עץ האלון.
הטאנין המופרש יוצר על גבי הרקמה הפגועה, מעין אגוז כדורי הנקרא בעברית יפה עפצים. 

עפצים שאספתי ביולי 2021 בהררית

טוב, קצת הגדרה מדעית וכמובן מי שרוצה להרחיב ולהעמיק בנושא- ניתן לקרוא כאן
מכיוון שאין לי שום רצון לאבד אתכן הקוראות, מבטיחה להסביר את הנושא בפשטות.
כולנו מכירים את התחושה שאנחנו נוגסים בפרי שטרם הבשיל, נרגיש מעין עקצוץ בפה,
מי שאחראי לטעם המר בפה הוא הטאנין.
במקרה זה, תשאלו- איך ניתן להלל אותו?
אך האמינו לי שהוא מפגין תכונות חיוביות כחבר אמיתי 
כשמדובר במלאכת הצביעה הטבעית.

מדוע הטאנין הוא חבר?

אז רגע לפני שארחיב על החברות הזאת, אסביר שישנם מספר שלבים בדרך אל הקסם.
כשאני רוצה להפיק צבע מחומרים המצויים בטבע ולצבוע בהם את הבדים שלי, עלי להכין את הבדים לקבלת הצבע.
אני מתמחה בבדי תאית צמחית כמו כותנה, במבוק ופשתן, שמבחינה כימית מאתגר יותר לצבוע אותם.
שלבי הכנת הבדים בדרך כלל כוללים, שטיפה אורגנית, טבילה בטאנין ושליחה לסיר עם מלח מתכתי.
המוכר ביותר הוא האלום (Alum)
כל השלבים הללו נעשים בסבלנות רבה וזה תהליך המוכר בשמו המקצועי: מורדנט (Mordent)
מה שאומר שהבדים שלי צריכים לקבל שכבה שתבטיח לי שהצבע הטבעי ישאר ולא ידהה או יישטף.
אחד מהשלבים הוא טבילת הבדים בטאנין.
אם לרגע מתגנבת לי מחשבה לפסוח על אחד השלבים הללו, או לחפש דרך מהירה יותר, אני עלולה לקבל צבעים שידהו או ישטפו.
היום כבר ברור לי שאצטרך לקחת אחריות על התסכולים שלי.
כן כן, אין כאן קיצורי דרך, סורי.
צביעה טבעית היא אומנות בשילוב מדע הדורשים תרגול והתנסות.
אז מאוד יכול להיות שבתחילת המסע הצבעוני הזה לא תקבלי את הצבעים להם קיווית,
אם תתמידי ותתרגלי התוצאות יגיעו עם הזמן.

סיבה נוספת לחשיבותו של הטאנין הוא בהדפס הבוטני, עלים בהם מצוי הטאנין ידפיסו בהצלחה על הבדים שלנו.
האקליפטוס, הוא אחד העצים האהובים עלי, מגזעו המתקלף אני מכינה אמבט טאנין לטיפול בבדים שלי לצביעה.
עם עלי האקליפטוס הידועים כבעלי ריכוז רב של טאנין אני אוהבת להדפיס.

אני בטוחה שכעת את מבינה יותר מדוע טאנין הוא חבר וכמה משמעותי הוא בתהליך.

✿ אקו פרינט עם אקליפטוס על כותנה ✿  

היכן מוצאים אותו?

כפי שכבר כתבתי ניתן למצוא את הטאנין בטבע, אצל הצמחים כמובן. אני אישית מעדיפה את הגישה המלקטת,
זו דרכי להתחבר לטבע ולתהליך.
כיום מקובל אף לרכוש אותו כאבקה בחנויות מיוחדות המתמחות בנושא, אין ספק שזה עושה את החיים קלים יותר.
אני משלבת בין שתי הגישות, חלק נכבד מהטאנין שלי מלקטת מהטבע, בסבלנות מבשלת את החומרים
על מנת להוציא מהם את התמיסה הרצויה לי. וגם רוכשת אבקות. התהליך משתנה לפי מה שאני רוצה להשיג בצביעת הבדים שלי.

שימי לב ♡ 
אתן דוגמאות להכנת הבדים עם טאנין לצביעה טבעית והכנתם להדפס בוטני,
אני לא נכנסת כאן לנושא של אילו עלים מדפיסים על הבד, זה נושא רחב אשר שווה לכתוב עליו בנפרד.

נתחיל עם שלושה חומרי גלם פשוטים וזמינים שאני אוהבת במיוחד

קליפות רימונים

קליפות רימונים

הרימון נמנה עם שבעת המינים בהם התברכה ארצנו.
אני מתחילה ללקט אותם בסוף הקיץ, מייבשת את הקליפות ושומרת שיהיה לי טאנין רימונים כל השנה. ניתן לבשל את הקליפות גם כשהן טריות.
אני מייבשת אותם על מגש אצלי במרפסת וכשהם יבשים טוחנת במטחנת תבלינים לאבקה לשימוש כל השנה.
בקליפת הרימון יש ריכוז עשיר של טאנין, הצבע המופק הוא צהוב בהיר, המאפשר לי צביעת בדים בגוונים בהירים ובהמשך שינוי הגוונים בהתאם לפרויקטים שלי.

גלעין אבוקדו

לצערי עם השנים, פיתחתי אלרגיה לפרי הנפלא הזה.
אני אומנם נמנעת מאכילתו, אך בשום פנים ואופן לא מוותרת עליו כחומר גלם לצביעה.
אוגרת את הגלעינים באדיקות רבה, שוטפת אותם היטב משאריות הפרי ושומרת במקפיא לאמבטיית טאנין עשירה במיוחד.
הצבע המופק מגלעיני האבוקדו הינו ורוד רך ונעים.
גם כאן אוסיף ואומר שניתן להשאירו בגוון הורדרד.
זכרי שהחשיבות היא הטאנין המצוי בו להמשך המסע שלנו
על בדים.

תה שחור

תה שחור/יסמין

את עלי התה אני מקפידה לרכוש בתפזורת בחנות התבלינים הקרובה לביתי. אני יודעת שיש הצובעות עם תיונים אני פחות ממליצה על כך.
התה השחור או תה יסמין עטיר בטאנין והצביעה עימו קלה ונוחה. הגוון שהוא מעניק צבע אדמתי עמוק.
ממליצה מאוד להתחיל איתו את התהליך.

  ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ ✿ 

שלושת חומרי הגלם שכתבתי עליהם, זמינים לנו וממש ידידותיים על מנת להתחיל את המלאכה הקסומה הזאת.
כשאני מספרת על כך שאני צובעת בצביעה טבעית, זה תמיד מעורר שיח סקרני שכמעט תמיד נשאלת בו השאלה:
איזה צבע זה מפיק?
כל צמח או חומר גלם מהטבע מפיק גוון, מה שחשוב כאן הוא הטאנין שנצליח לחלץ.
הצבע יגיע בשילובים נוספים שנעשה בהמשך התהליך.

אם המטרה שלך היא לצבוע בדים בצבעים בהירים, בחרי בקליפות הרימון.
אם תרצי להגיע לגוונים עמוקים יותר בחרי להתחיל את התהליך עם התה השחור.

בתחילת הפוסט הזכרתי את העפצים, מעץ האלון.
לא כללתי אותם בשלישייה הפותחת מהסיבה הפשוטה שיש לדעת מתי והיכן ללקט אותם.
ישנם מינים רבים של אלונים כמו גם עפצים, אני אוספת אותם בסוף הקיץ עם בואו של הסתיו. 
וכשהאוסף הפרטי שלי נגמר, אני קונה אותם לפי משקל. 
העפצים השתתפו בלא מעט פרויקטים צבעוניים שלי,  אני יכולה להגדירם כמקור הטאנין האהוב עלי.

גווני הטבע בחורף הם גווני אמת, הטבע בשיא החיוניות שלו. 
צאו למרחבים הטבעיים ותלקטו לכם חומרי גלם מעניינים. לחורף יש פליטה צבעונית שלמה, 
אני בטוחה שתמצאו לכם חבר.

כאן שומרות על קשר

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. רות ברין

    כתבה מרתקת אפרת, תודה ובהצלחה בסדנאות שבהמשך ה דרך

    1. אפרת שיבולי

      תודה רות שבאת לבקר כאן, שמחה שהנושא מעניין אותך.

  2. רוני

    ממש מעניין! למדתי משהו חדש ☺️

    1. אפרת שיבולי

      איזה כיף, נעים לשמוע

    1. אפרת שיבולי

      תודה רבה לימור יקרה❤️

  3. ליאורה

    איזה כיף . ממש מעניין !!

    1. אפרת שיבולי

      תודה ליאורה, לעיתים אני חוששת שהנושא הזה לא תמיד מעניין, אז שמחה לשמוע.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נהדרת שאת, כל פעם שאת כותבת על הנושא, מעורר בי געגוע לחזור אלייך לעוד סדנה. כל כך נהניתי בראשונה ומדי פעם עושה ניסיונות.
    תודה על ההעשרה של המידע שאת מעניקה🌺

    1. אפרת שיבולי

      איזה נעים לשמוע, לא ציינת מי המתגעגעת.
      המשיכי לחקור ולהתנסות זו מלאכה אינסופית וכל כך מחברת לטבע.

  5. אפרת

    . יש לי שאלה, האם הטאנינים מתחילת הכנת הבדים לא צובעים את הבד?
    במקרה שאני מעוניינת בבד לבן ולא לתת לו גוון להמשך העבודה.

    1. אפרת שיבולי

      שאלה מצויינת, אכן הטאנין משנה את גוון הבד. את יכולה להשתמש בטאנין שהגוון שלו הוא קרמי כמו עפצים.
      בכל מקרה הבד לא נותר לבן בטכניקה הזאת

כתיבת תגובה

דברים נוספים שכתבתי
צביעה טבעית ברימון
טבע

הרימון הפרי הכי יפה בסתיו

אנחנו מתחילות שנה חדשה.
וחשבתי שאני רוצה להתחיל את השנה הזאת במיוחד עם צביעה טבעית ברימון. בעיצומה של עונת חגי תשרי הרימונים מבשילים מקשטים את העצים הירוקים בפירות אדומים וגם את שולחן החג שלנו.

קראי עוד...
הדפס על בד

מלאכת הכנת הבדים

כל מי שפגשה את מלאכת הצביעה הטבעית של בדים או ההדפס הבוטני תסכים איתי, שזו מלאכה מסקרנת, מעוררת השראה ואף סוחפת. עוד בימי קדם נהגו

קראי עוד...
הדפס על בד

גוונים של טֶבע

הטבע שלנו מלא חיים ועניין ככזה אף פעם לא משעמם לשוטט אצלו. אני יוצאת אליו ללקט לי כל פעם משהו חדש ומסקרן בהתאם לעונה. אנחנו

קראי עוד...